Tramvajový boom! Z Modřan na Libuš to pojede již příští rok

Zahájení stavby trati Modřany – Libuš představuje další díl pražské tramvajové ofenzívy. Po letech stagnace zažívá Praha tramvajovou revoluci. V rychlém tempu se staví nové tratě a linky se prodlužují směrem k okraji města.

0 Shares

Během 14 měsíců se ze současné konečné v Modřanech prodlouží tramvajová trať o 1,7 kilometru do Libuše. Vzniknou čtyři páry nových zastávek a sedmnáctka po nich začne jezdit v červnu 2023. Ani na Libuši se však nezastaví. V další etapě bude v příštích letech prodloužena až do stanice Nové Dvory, kde bude navazovat na metro D.

Nová tramvajová trať Modřany – Libuš nabídne obyvatelům Sídliště Libuš a jeho okolí přímou dopravu do Modřan, Braníka a dále do centra, například na Palackého náměstí nebo na Staroměstskou bez nutnosti přestupovat. Efekt bude ještě výraznější po dokončení linky metra D, na niž bude možné z tramvaje přestoupit ve stanicích Libuš nebo Nové Dvory. Obyvatelé Krče, Libuše nebo Písnice, kteří doposud musí spoléhat jen na autobusy, si tak určitě oddechnou. Toto spojení se, jen tak pro zajímavost, zvažovalo již v 80. letech minulého století, ale reálné obrysy dostává teprve dnes.

Modřanská linka je jedním z dílů rozjeté série posilování pražské tramvajové dopravy. Všechno to odstartovalo už loni, když se otevřela krátká tramvajová trať od Pražského povstání na Pankrác a začala po ní jezdit linka číslo 19. Aktuálně je živo na trati Barrandov – Slivenec. V dubnu se rozjíždí pravidelný provoz na její první části z Barrandova do Holyně a připravuje se stavba druhého úseku z Holyně do Slivence, kde vzniká čtvrť pro 8000 lidí. V létě také Dopravní podnik začne stavět 2,3 kilometru dlouhou trať z Divoké Šárky na Dědinu. Práce potrvají 16 měsíců a cestující se po ní poprvé svezou koncem příštího roku. I tato trať má za sebou historii, která desetiletí zůstávala bohužel jen na papíře. S tramvajemi na Dědině totiž počítal již projekt sídliště v roce 1975! Ještě letos se začne stavět Dvorecký most, který zkrátí cestu tramvají mezi Modřany a Smíchovem.

Pohled do jen o něco vzdálenější budoucnosti nabízí také zajímavé „díly“. Určitě nejzajímavější je trať v horní části Václavského náměstí, která spojí Muzeum s Jindřišskou ulicí. Projektují se tratě z Malovanky na Strahov, z Kobylis do Bohnic a dál do Zdib, prodloužení tratě na Pankráci až k tamější poště, trať Počernickou ulicí z Želivského do Malešic i areálem žižkovského nákladového nádraží až na Habrovou.

Rozvoj tramvajových linek přispívá k posílení cestování bez přestupů z okrajových částí města až do samotného centra a dovoluje obsloužit části, které jsou doposud silně závislé jen na autobusové dopravě. A samozřejmě, tramvaje jsou významným příspěvkem k ekologičtější dopravě. A takový ruch kolem tramvají tu dlouho nebyl. V současné době jsou rozestavěny tři tramvajové stavby: trať do Libuše, trať do Slivence a přestupní uzel se smyčkou Depo Hostivař, což se stalo naposledy za první republiky.