V pražských autobusech lze jízdné platit kartou

Už žádné hledání drobných po kapsách a shánění trafiky nebo psaní esemesek na poslední chvíli! Ve všech pražských autobusech se dá zaplatit kartou! Dopravní podnik v nich nainstaloval 1200 samoobslužných platebních terminálů. Ty zatím byly jen v tramvajích a stanicích metra.

0 Shares

Jde o dobrou zprávu především pro ty, kteří nemají Lítačku a městskou dopravou jezdí jen občas. Například turisty nebo přespolní, kteří přijeli do hlavního města za nákupy. Ti tak nemusí hledat jízdenkové automaty a shánět lístek předem. Stačí nastoupit do vozu a jízdné zaplatit fyzickou kartou nebo virtuální kartou v mobilu. 1200 terminálů v autobusech, elektrobusech a trolejbusech doplňuje osmistovku zařízení v pražských tramvajích a devadesátku přístrojů ve vstupních vestibulech stanic metra.

Vzhledem k velikosti autobusové flotily pražského dopravního podniku (více než 1 200 vozů, což je skoro dvojnásobek oproti počtu autobusů v Brně a Ostravě dohromady) si instalace a testování terminálů vyžádala v podzimních měsících extrémní nasazení montážníků tak, aby projekt mohl být od roku 2023 spuštěn.

Cestující si mohou v terminálech zakoupit jízdenky pro jednotlivou jízdu nebo krátkodobé jízdenky pro spoje na území Prahy, tj. pásma P, B a 0, a to jak na jízdu na 30 či 90 minut nebo na 24 hodin, včetně varianty zlevněného jízdného. Nákup je možné uhradit pouze bezhotovostně jakoukoliv platnou debetní nebo kreditní kartou asociací Europay, MasterCard nebo Visa. Jízdenku zakoupenou v samoobslužném terminálu již není potřeba označovat, datum a čas začátku její platnosti je na ní již vytištěn. Definitivně tím končí doplňkový prodej jízdenek u řidičů na městských autobusových spojích, který byl fakticky zrušen již během pandemie. Výjimkou zůstává linka Airport Expres (AE) se specifickým tarifem a samozřejmě všechny příměstské autobusové spoje PID, kde prodej jízdenek u řidiče za hotové i bezhotovostně pokračuje beze změn.

Další autobusová novinka se chystá na příští rok na příměstských linkách. Středočeský kraj na nich chce postupně v průběhu dvou let zavést režim, který by umožňoval cestujícím nastupovat všemi dveřmi, nikoli jen předními, jako je tomu doposud. Cílem tohoto opatření snížit čas, který autobusy tráví ve stanicích při nastupování a vystupování, a tím je zrychlit jejich cestu do Prahy a zlepšit dodržování jízdních řádů. Návrh vychází mimo jiné z toho, že velká většina pasažéru, kteří jedou do hlavního města, má předplacený kupón.

Foto: DPP – Daniel Šabík