Kompletní oprava Libeňáku představuje další kapitolu letošního „roku mostů“, v němž Praha masivně investuje do stávajících i nových spojení vltavských břehů. Největší položkou je první etapa rekonstrukce Barrandovského mostu, která je právě ve finále. Před týdnem začala stavba mostu pro tramvaje, pěší a cyklisty z Podolí na Smíchov a Štvanická lávka z Karlína do Holešovic bude otevřena na jaře příštího roku.
Stavebníci opraví a přestaví celé soumostí od křižovatky s Dělnickou a Jankovcovou ulicí po Palmovku, jde o 1200 metrů dlouhou komunikaci. Pracovat budou i na obnovení zasypaného vltavského ramene a vybudují se cyklostezky nebo bezbariérový přístup na most z Rohanského ostrova, který se v budoucnu promění v odpočinkovou oblast. Podoba mostu přes řeku se po opravách nezmění.
Stavba začala v místě, kudy kdysi protékalo rameno Vltavy, které bylo v minulosti zasypáno. V první etapě, která potrvá do roku 2024, vzniknou havarijní a retenční nádrže, proplachovací kanál. Bude také vybudováno provizorní přemostění pro pěší a cyklisty a přeloženy inženýrské sítě, které mostem nyní vedou. Rok kvůli rekonstrukci nebudou po mostě jezdit tramvaje, chodci a cyklisté se přes něj dostanou právě jen po lávce.
Práce na opravě hlavního mostu přes Vltavu začnou v roce 2024. Dvě obloukové části z prostého betonu, které představují architektonicky to nejcennější, přitom zůstanou zachovány. Zkoušky totiž prokázaly, že unesou stejnou zátěž, jako v době stavby mostu. Trámové konstrukce na obou koncích mostu již rekonstruovat nelze a musí se zbourat. Budou však nahrazeny novými, které vycházejí rovněž z Janákových skic. Obě obloukové části spojí konstrukce, pod níž může proudit voda a rozlít se Vltava v případě povodní. To umožní také snížit hladinu vody v Karlíně, pokud by skutečně povodeň přišla. V rámci rekonstrukce bude také na mostě položena nová vozovka a vzniknou nové dlážděné chodníky. A celý most se očistí od nánosů letité špíny.
Projekt počítá rovněž s tím, že využití najdou všechny prostory pro oblouky, kde by měly vzniknout kavárny nebo obchůdky. Pod obloukem na libeňské straně, který je největším obloukem z prostého betonu v Evropě, vznikne společenský prostor pro kluziště nebo pořádání koncertů.
Konsorcium firem, které most opraví, vede společnost Metrostav TBR a tvoří jej ještě mateřský Metrostav a projekční firmy SATRA a SHP. Rozpočet rekonstrukce činí 2,18 miliardy korun.