Za podobou terminálu stojí společnosti AFRY a Pavlíček Hulín architekti. Bude stát poblíž vzletové a přistávací dráhy letiště, Obchodního centra Šestka a Pražského okruhu. Vznikne nový dopravní uzel, který vytvoří důležité propojení železnice se silniční dopravou, městskými i příměstskými autobusy a výhledově i s tramvajemi. Součástí stavby bude i velké P+R parkoviště pro přibližně 1050 aut. V oblasti zainvestuje i Praha, která vybuduje dalších 950 parkovacích míst a v budoucnu sem přivede tramvajovou trať Dědinská – Terminál 3. Z uzlu Dlouhá Míle se dvoukolejná železniční trať stočí k terminálům 1 a 2 ruzyňského letiště a ve vlastním areálu letiště se zanoří pod zem do koncové stanice s ostrovním nástupištěm. Z něj se cestující dostanou pomocí podchodů k oběma letištním terminálům.
Dominantou budoucí plně bezbariérové stavby je její zastřešení. Výška střechy se mění podle funkcí jednotlivých částí objektu. Zastřešení je nejnižší nad autobusovými nástupišti, následně po křivce stoupá směrem k hlavnímu vstupu do podzemní části s přestupem na vlak. Střecha je ve střední části prosklená a propouští světlo do nižších úrovní. Její jižní část bude osazena fotovoltaickými panely, které pokryjí spotřebu terminálu a případně umožní dobíjet elektromobily na parkovišti.
Terminál Dlouhá Míle vznikne v rámci stavby železniční trati Praha-Ruzyně – Praha-Letiště Václava Havla, která přivede vlaky až na letiště. Odbočka na letiště je součástí velkého projektu dvoukolejného a elektrifikovaného spojení mezi Prahou a Kladnem. Stavba trati na letiště začne v roce 2024 a s jejím dokončením se počítá o čtyři roky později. Železniční propojení centra Prahy s letištěm umožní vypravovat ve špičce vlaky v intervalech až 10 minut, přičemž samotná cesta zabere 27 minut.
Vizualizace: AFRY a Pavlíček Hulín architekti