Lanovku z Podbaby do Bohnic navrhnou Britové

Lanovku z Podbaby do Bohnic navrhnou architekti z londýnského studia William Matthews Associates. Se svým návrhem budoucí podoby lanovky zvítězili Britové v architektonické soutěži pražského dopravního podniku, když porazili čtyři další finalisty. Lanovka, která zajistí rychlé a přímé spojení mezi Prahou 8 a Prahou 6, tak ponese rukopis autorů významných londýnských dopravních dominant.

0 Shares

Pět finalistů soutěže prošlo užším výběrem z původních 23 uchazečů a jejich úkolem bylo vypracovat architektonické návrhy všech tří stanic a pěti podpěr s ohledem na umístění budoucí lanovky a její okolí a přírodní reliéf. Porota u vítězného návrhu ocenila „jeho celistvost, kontextuální přístup a zohlednění okolních podmínek, a to jak přírodních, tak městských“. Britští architekti ve svých návrzích zúročili zkušenosti z Londýna: stojí totiž například za návrhy londýnské lanovky (London Cable Car), nebo modernizace nádraží London Bridge, páté nejrušnější stanice ve Spojeném království. Úkolem vítěze bude nyní spolupracovat na celé přípravě projektu včetně výstavby samotné lanovky. Dopravní podnik už uzavřel smlouvu na projekční práce, které má na starosti konsorcium firem Metroprojekt, Sagasta a SIAL architekti a inženýři.

Na druhém místě soutěže skončilo české seskupení ov architekti a studio Olgoj Chorchoj. Na třetí pozici se umístila rakouská kancelář ZT GmbH – Studio Innsbruck renomovaného norského studia Snøhetta. Dalšími finalisty soutěže jsou Grimshaw International Limited z Londýna a studio DWAA z Varšavy.

Lanovka z Podbaby do Bohnic představuje nejefektivnější spojení Prahy 6 a Prahy 8, které jsou odděleny Vltavou a příkrým svahem Trojské kotliny. Cesta z Bohnic do Dejvic dnes vyžaduje přestupy mezi autobusy, metrem, tramvají a trvá kolem 40 minut. Lanovka ji zkrátí na čtvrt hodinu. U dvou konečných umožní pohodlný přestup na navazující dopravní spojení a u mezistanice Troja bude postaven nový vstup do ZOO.

Lanová dráha bude dlouhá 2 240 metrů a bude po ní jezdit sedmnáct kabin, každá s kapacitou 35 osob. S provozní rychlostí přes 19 kilometrů v hodině dráha v jednom směru přepraví zhruba 2000 lidí za hodinu.

Všechny soutěžní návrhy finalistů si můžete prohlédnout zde.