Jednotný dopravní systém už pokrývá Prahu i celé střední Čechy

S jednou jízdenkou MHD po Praze, v celém Středočeském kraji a v některých případech ještě dál. Autobusem, vlakem, tramvají, metrem, přívozem, lanovkou a zanedlouho i trolejbusy. Systém Pražské integrované dopravy budovaný již od počátku devadesátých let minulého století pokryl kompletně celé území Středočeského kraje a Prahy.

0 Shares

Po třiceti letech od vypravení první příměstské autobusové linky za hranice Prahy (linky č. 351 a 352 zahájily provoz v lednu 1992 a jezdily do Hovorčovic a Ořecha) pokrývá systém PID území celého Středočeského kraje. Zahrnuje veškeré vlakové a autobusové spoje včetně MHD v Praze a ve většině středočeských měst. Systém nyní pokrývá území o rozloze 13 tisíc km čtverečních a obsluhuje více než 3 miliony obyvatel v téměř 1 300 městech a obcích.

Zatímco v Praze provoz PID kompletně financuje přímo město (bez účasti městských částí), mimo Prahu se jedná vždy o spolufinancování kraje a příslušné obce, což vyžadovalo dohody mnoha subjektů. Díky nim a vzájemné spolupráci mohou všichni lidé v tomto velkém území cestovat s jednou jízdenkou a v rámci jednoho tarifu využívat nejrůznější druhy dopravy, s jednotnými podmínkami. Integrace představuje logickou odpověď na stále sílící roli Prahy jako přirozeného centra, kam především za prací dojíždí každodenně desítky tisíc lidí z celého regionu. Území Středočeského kraje a přilehlých oblastí je rozděleno na 13 tarifních pásem, ve kterých je možné použít širokou škálu jednorázových i dlouhodobých jízdenek.

Aktuálně je v systému PID zapojeno 72 vlakových a 485 regionálních autobusových linek, všechny linky MHD v Praze a MHD ve většině středočeských měst. Systém již ovšem v současnosti zasahuje i do sousedních krajů. Na trasách s 15 000 stanicemi a zastávkami jezdí každý den přes 15 000 regionálních spojů.