Stavbu metra D podpoří evropský úvěr

Stavba linky D pražského metra pokročila letos od fáze plánů a příprav k realizaci. Již v dubnu začaly práce na prvním úseku mezi stanicemi Pankrác a Olbrachtova. Teď Dopravní podnik vybírá firmu, která prorazí další část trasy do Nových Dvorů. Praha navíc za velmi výhodných podmínek získala na stavbu úvěr od Evropské investiční banky.

0 Shares

Praha získala od Evropské investiční banky (EIB) úvěr, který jí na stavbu metra D v následujících letech umožní čerpat v přepočtu až 23 miliard korun. Město může rovněž odložit splátky o osm let a jistinu splácet po dobu 40 let. Úvěr pokrývá téměř polovinu celkových nákladů na výstavbu úseku Pankrác do stanice Nové Dvory a město jej může čerpat postupně v průběhu výstavby.

EIB poskytla úvěr Praze za velmi výhodných podmínek, protože město je minimálně zadlužené, projekt metra významně přispívá k rozvoji metropole a zlepšení životního prostředí. Proto úvěr není potřeba jistit a při čerpání v eurech bude mít velmi nízké úroky pod 2 %. Dlouhodobé nastavení úvěru je pro město velmi důležité, protože rozkládá náklady v čase a neomezí tak další důležité investiční aktivity.

Finanční zdroje přicházejí jen pár týdnů po zahájení stavby první části metra D z Pankráce do Olbrachtovy. Takřka současně s tím vypsal Dopravní podnik zakázku na stavbu dalšího úseku. Ten povede od stanice Olbrachtova po Nové Dvory. Předpokládaná hodnota zakázky je 24,63 miliardy korun, což z ní dělá jednu z největších stavebních investic v Česku. V rámci stavby vzniknou tři stanice – Nádraží Krč, Nemocnice Krč a Nové Dvory včetně mezistaničních provozních, technologických a přístupových tunelů. Bude zde také vytvořen prostor pro případnou budoucí stavbu odbočky metra do Modřan.

Trasa je dlouhá 3,3 kilometry a začíná za stanicí Olbrachtova. Stanice Nádraží Krč a Nemocnice Krč budou hloubené, stanice Nové Dvory ražená. Stanice Nádraží Krč, jejíž součástí bude i přestup z metra na vlak a P+R, bude jednou z mála povrchových stanic metra D.

Celkově bude linka D dlouhá 10,6 kilometru a vznikne na ní 10 stanic s konečnými Depo Písnice a Náměstí Míru. První vozy začnou na déčku jezdit v roce 2029.

Vizualizace: DPP