0
Shares
0
Shares
Nejdůležitější pražská investice za poslední desítky let odstartovala. Po více než čtyřiceti letech začala stavba další, v pořadí čtvrté, linky metra. Více než desetikilometrový úsek v roce 2029 propojí na trase mezi Písnicí a Náměstím Míru jižní část Prahy s centrem. Cestu to zkrátí na zhruba dvacet minut.
24. 4. 2022Faktickým zahájením stavby se uzavřela etapa přípravných peripetií, kdy osud déčka často visel na vlásku. Například v devadesátých letech minulého století tehdejší vedení města před trasou D preferovalo prodloužení linky C do Letňan. V pozdějších letech projekt zase brzdily problémy s výkupy pozemků, odvolání proti územnímu rozhodnutí či výsledkům výběrových řízení. Teprve v posledních třech letech se podařilo přípravu stavby posunout kupředu a dotáhnout až k realizaci. Nová trasa metra se staví po 43 letech, v roce 1978 se začalo budovat dnešní béčko.
Dopravní podnik stavbu zahájil na nejobtížnějším úseku mezi stanicemi Pankrác a Olbrachtova. Pankrác D se stane největší stanicí na trase a povede z ní přestup na linku C. V tomto úseku kromě samotných stanic a traťového tunelu vzniknou i další náročné technické stavby, které budou skryty cestujícím, avšak pro zajištění provozu jsou nezbytné. Raziči zde propojí linky C a D i tunelem, který umožní průjezd vlaků a vznikne tu i odstavný tunel pro posilové vlaky nebo porouchané soupravy.
Na první etapu budou postupně v příštích letech navazovat další stavební fáze tak, aby celé metro D bylo zprovozněno v roce 2029. Linka D bude dlouhá 10,6 kilometru a vznikne na ní 10 stanic s konečnými Depo Písnice a Náměstí Míru. Po zprovoznění odbaví déčko na 120 tisíc cestujících denně.
Metro D se stane technologickou lahůdkou. Provoz zajistí plně automatické soupravy bez strojvedoucích. Kvůli posílení bezpečnosti a zvýšení plynulosti dopravy budou na všech nástupištích instalovány bezpečností stěny s posuvnými dveřmi. Nejmodernější řídicí systém pak zajistí bezpečnou jízdu a vzdálenost jednotlivých souprav na trati.
Zprovozněním úseku z Písnice na Náměstí Míru příběh pražského metra nekončí. Linka D by měla v budoucnu pokračovat ještě severním směrem na Náměstí Republiky a uvažuje se také o jejím větvení ve stanici Nové Dvory s odbočkou do Modřan. Ještě větší výzvu, než déčko pak představuje okružní trasa O, která by měla obepnout širší centrum města a propojit tak trasy A, B, C i D.
Tyto webové stránky používají soubory cookies, abychom vám mohli poskytnout co nejlepší uživatelský zážitek. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.
Nezbytně nutný soubor cookie by měl být vždy povolen, abychom mohli uložit vaše preference nastavení souborů cookie.
Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.
Tyto webové stránky používají službu Google Analytics ke shromažďování anonymních informací, jako je počet návštěvníků webu a nejoblíbenější stránky.
Povolení tohoto souboru cookie nám pomáhá zlepšovat naše webové stránky.
Povolte prosím nejprve nezbytně nutné soubory cookies, abychom mohli uložit vaše preference!